7 Essentiële elementen van de ultieme optin pagina

Essentiële elementen van de ultieme optin pagina

Hoe ziet de ultieme optin pagina er uit?

Als ondernemer wil je werken met 'ideale klanten'.
Hoe trek je die aan?
Hoe zorg je dat Zij contact opnemen met jou?
Het antwoord is: een lead magnet!

In online marketingland wordt dit ook wel een digitale weggever genoemd.
Vaak wordt er gesproken over een ebook, maar in een vorig artikel heb ik 3 typen weggevers behandeld.

Zo'n weggever moet natuurlijk op je website te vinden zijn.
Er zijn volgens Chris Rommers wel 8 verschillende plekken waar je je weggever wilt hebben staan om je mailinglijst te laten groeien.

Eén van die plekken is je OPTIN pagina.
Dit is een pagina waar je jouw weggever presenteert aan potentiële klanten.

In de bestseller 'Kennis Verkopen Online' wordt in tip 22 van 50 beschreven hoe de ultieme optin pagina er uit moet zien.

7 Essentiële elementen van de ultieme optin pagina

Laten we snel kijken naar hoe die pagina er uit moet zien om het proces optimaal te laten werken.
Ja inderdaad, niet iedereen die op die pagina komt zal zijn naam en email adres geven.

Het spel is dus juist om dat percentage zo hoog mogelijk te krijgen.

Hieronder zal ik de 7 elementen behandelen a.h.v. mijn eigen optin pagina op hugobakker.com waar ik een startpakket voor het maken van je online training/cursus/programma beloof:

optin pagina online trainingen maken startpakket

Element #1: De belofte

De belofte is wat ze krijgen.
Het is belangrijk om dat gelijk bovenaan te zetten.

Zet 2 dingen onder elkaar:

1. Wat het is: een ebook, stappenplan, checklist, test...
Op mijn pagina is dat:
Gratis Startpakket met Checklist, stappenplan + 1,5 uur video training

2. De titel: Waar gaat het over..., wat krijg ik precies?
Op mijn pagina is geen hele spannende, maar hij werkt:
Online Training/ Cursus/ Programma maken

Als 1 en 2 niet RAAK is dan zijn mensen gelijk weg.
Dat wordt in een fractie van een seconde beslist.

Element #2: Ecover in 3D

Het oog wil ook wat.
Sterker nog: de 3D ecover bepaalt voor een groot deel of mensen jouw ding gaan downloaden of niet.

Zorg dus dat je een duidelijke en mooie ecover maakt.
Ook hier zou ik een artikel met 7 essentiële elementen van de ultieme ecover voor kunnen maken, maar ik zet het even kort op een rijtje:

1. Duidelijke grote titel
2. Subtitel die verduidelijkt indien nodig
3. Doelgroep benoemen indien nodig
4. Goed en professioneel design
5. Contrasterende kleuren
6. Je naam, GROOT!
7. Bestand opslaan in png en comprimeren (zo klein mogelijk maken)

2D ecovers kunnen in canva gemaakt worden.
Met https://diybookcovers.com/3Dmockups kun je je 2D cover eenvoudig omzetten naar 3D:

Element #3: De Bullets

Naast je ecover vermeld je met bullets wat ze precies allemaal gaan krijgen.

Op mijn optin pagina is dat:

  • Waar kun je het beste mee beginnen?
  • Hoe starten als je geen budget hebt?
  • Welke software heb je nodig?
  • Welke apparatuur heb je nodig?
  • De makkelijkste en snelste manier om te verkopen
    1,5 uur video: Binnen een week je online training lanceren met de PILOT methode (zonder technische kennis nodig te hebben).

Allemaal vragen waarvan ik weet dat mijn doelgroep ze stelt.
Dingen waarop ze vastlopen.
En dus werkt het!

Element #4: De downloadknop met...

Onder de bullets moet natuurlijk een knop staan.
Wat zet je IN die knop?

Wat  goed werkt zijn woorden als:

Download nu
Direct toegang
Download gratis
Direct starten

Wat ook goed werkt is dat de vraag 'Waar zal ik het ding naar toesturen?' pas komt NADAT men op de downloadknop klikt.

Pas dan blijkt dat je je voornaam en email adres moet invullen.
Men heeft met het klikken eigenlijk al besloten dat ze jouw ding willen hebben. De drempel om hun naam en email op te geven is nu niet zo hoog meer.

Tuurlijk zullen er dan alsnog mensen zijn die dat niet willen.
Maar hé, als ze hun email niet willen geven voor dat toffe cadeau dat jij voor ze hebt gemaakt, zullen ze waarschijnlijk ook nooit geld voor jouw diensten over hebben.

Welke kleur moet die knop hebben?
Maakt niet uit...

Wat?
Als het maar heel opvallend is.

Element #5: Autoresponder formulier

Ik verklapte net al dat je het formulier liever pas laat zien als men op de knop heeft geklikt.
En ik verklapte ook al welke woorden je daar moet schrijven:

optin pagina popup

Het formulier is geen contactformulier.
Het is de brug van je website naar de software die alle namen en email adressen beheert.
Het is software waarmee je je 'nieuwsbrieven' (mails) verstuurt.

Welke software heb je nodig?
Ik heb hier een uitgebreid artikel over geschreven.
Dat artikel rankt goed in Google als je op 'autoresponder kiezen' zoekt.

In het kort, ik werk zelf met Autorespond.
Niet de meest sexy software, wel de beste.

De meeste mensen werken met ActiveCampaign.
Via funnelbox.nl krijg je 20% korting.

Element #6: Testimonials

Ja, ook bij een gratis weggever helpt het als anderen vóór jou daar mee geholpen zijn.

Onderschat nooit de kracht van 'social proof'.
Dat betekent: echte namen, echte foto's en relevante teksten bij je weggever.

optin pagina met testimonials

Element #7: Jouw verhaal

Mensen kopen van mensen.
Ook gratis dingen worden graag van echte mensen gekocht.

Zorg er dus voor dat er een mooie, professionele, sympathieke foto van jou op je optin pagina zet.
Je wilt er ook een stukje van 'jouw verhaal' op zetten zodat je herkenning creëert en zodat er een gevoel ontstaat van:

"Van jou kan ik iets leren..."

Kijk maar eens op mijn optin pagina hoe ik dat gedaan heb.
LET OP: Zet er nog een keer een downloadknop bij voor de mensen die op dát moment pas beslissen dat ze jouw ding willen hebben.
Als je met Thrivethemes werkt kun je gewoon kopiëren en slepen.

optin pagina met jouw verhaal

Aan de slag met je optin pagina maken!

Nu kun je aan de slag met jouw weggever, je ecover en je optin pagina.
Op dit moment zijn we met de Online Trainers Academy aan de slag om allemaal onze ecovers en optin pagina's te maken.

We gaan over een paar weken een gezamenlijke actie doen:
Een kado pagina waar al onze weggevers op staan.
Zo kunnen we samen heel veel mensen helpen en ondertussen onze mailinglijst opbouwen.

Juist omdat daar een deadline bij komt kijken is iedereen nu lekker in de actiestand.
Als jij vastloopt met stappen als ebook, ecover, optin pagina, etc...

Laat me dan hieronder weten waar je precies vastloopt.
Misschien kan ik je via deze weg een stap verder helpen.

En of je het nu allemaal zelf wilt doen of samen, ik wens dat je veel mensen mag inspireren.
Als de sodemieter aan de slag dus!

Over de auteur

Voor mij betekent het gelukkig zijn, zakelijk en privé.
Mijn online succes maakt dat ik kan werken waar, wanneer en met wie ik wil.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>