Je doelgroep en je niche kiezen

Wat is een doelgroep, en wat is het verschil met een niche?

Als we Googelen op ‘doelgroep segmentatie’ en 'niche' dan is er heel veel informatie te vinden. Je kan segmenteren op: leeftijd, demografie, gedrag, etc. Datzelfde geldt voor niches, wanneer je daarop Googelt krijg je een stortvloed aan modellen die beweren dat jouw niche zich bevindt waar jouw passie, skills, en ervaring kruisen.

Mijn ideale niche

Ik ben van mening dat dit handiger en makkelijker uit te leggen valt.

Ik geloof in het kruispunt tussen:

  • Je passie, waar word je blij van?
  • Je doelgroep/ideale klant, hier kom ik later op terug. Deze twee zijn namelijk niet hetzelfde.
  • En het probleem dat je wilt oplossen.

Dit is eigenlijk je niche in mijn ogen. Een bepaalde groep mensen helpen om een probleem op te lossen. En moet dat dan altijd een probleem zijn? Nee, het kan ook een ambitie zijn, maar vaak zit er ergens in die ambitie een probleem verscholen.

Ideale niche

Je moet het zo zien:

Er zijn een drie markten:

  • De geldmarkt
  • De gezondheidsmarkt
  • De relatiemarkt

En binnen die drie markten hebben we een aantal submarkten, denk bij de geldmarkt aan:

  • Vastgoed 
  • E-commerce 
  • Beleggen

En als we dan op die submarkten in gaan zoomen komen we bij de niches. Denk bij beleggen bijvoorbeeld aan: beleggen voor beginners. In die niches vind je dan hét probleem dat opgelost dient te worden.

Doelgroep/ideale klant

Nu weer terug naar dat kruispunt. Passie en het probleem spreken voor zich. Nu die groene cirkel: doelgroep/ideale klant. Je hebt een doelgroep, die kan je segmenteren op: geslacht, leeftijd, demografie, etc. Maar je hebt ook een ideale klant en die twee zijn niet hetzelfde.

In mijn ogen is je ideale klant iemand die in die doelgroep zit, maar om welke reden dan ook vind jij het fijner om met juist die persoon te werken. Dat kan dan bijvoorbeeld zijn omdat ze genoeg geld hebben om je direct te kunnen betalen. 

Als we dan weer een laag dieper gaan kijken zien we dat jouw ideale klant ook één of meerdere problemen heeft. Dan is jouw niche het probleem dat jij kan oplossen.

Doelgroep, ideale klant

Zelf help ik trainers en coaches met een missie om hun trainingen online te verkopen. En dat stukje ‘met een missie’, daar zit mijn ideale klant. En het probleem wat ze dan vaak hebben is dat ze niet weten hoe ze hun trainingen online moeten verkopen. Dat is mijn niche.

Doelgroep, ideale klant

Een niche kiezen

Je zou kunnen zeggen dat je met elk probleem dus altijd een niche hebt. Als we dat veronderstellen kunnen we ook aannemen dat elke (online) training ook een niche is, nu moeten we dus gaan kiezen. We moeten een niche kiezen om de volgende redenen:

  • Herkenning. Je raakt mensen pas echt als je je in hun gedachten kan verplaatsen en ze het gevoel kan geven dat ze hun probleem gaan herkennen in het probleem dat jij schetst.
  • Jouw purpose. Jij bent hier op aarde omdat jij hebt de talenten gekregen om een bepaalde groep mensen te helpen.

Vind jij het lastig om te kiezen? Laat dan weten in de reacties wat je precies zo lastig vindt. Wellicht kom je mensen tegen die in dezelfde situatie zitten en misschien kun je ook elkaar helpen of adviseren.

Kiezen is een kwestie van een knoop doorhakken. Soms is het een groter risico om niet te kiezen dan om wel te kiezen, als je niet kiest zijn de gevolgen dat je tijd verliest en energie verspilt. Niet kiezen betekent ook dat je niemand kan helpen omdat je geen probleem hebt om op te lossen.

Mijn keuzes

Als je toch niet kiest doe dan wat ik deed toen ik begon met 101werkvormen. In 2012 wist ik nog niet precies waar ik mee bezig was, ik wist alleen dat ik een passie had voor actieve- en ervaringsgerichte werkvormen. En die ben ik maar gewoon gaan delen. Ik ben wekenlang blogjes gaan posten en mensen die vragen hadden op LinkedIn gaan helpen. Ik had op dat moment niet bewust mijn keuze voor die doelgroep gemaakt, ik ben gewoon mijn kennis gaan delen.

Je niche heroverwegen is prima

En het is ook prima om opnieuw te kiezen, dat heb ik namelijk ook gedaan. Ik ben op een gegeven moment kennis gaan delen over passief inkomen. Voor mij was passief inkomen iets bouwen, éénmalig, wat je daarna oneindig vaak kan verkopen. Dat vond ik supergaaf en ik kreeg ook aanvragen van mensen die zeiden: “Hugo, zou je me kunnen coachen” of “Geef eens een seminar”. En wat ik toen merkte is dat de meeste mensen die geïnteresseerd waren, die wilde alleen maar slapend rijk worden. Toen maakte ik de keuze dat dat niet mijn weg was. Ik wilde eigenlijk niet die mensen helpen, dus ik ben toen gestopt.

Succesroute.nl

Ben je er wel aan toe om je niche te kiezen? Je kan het ook zo doen:

Laatst ben ik begonnen met succesroute.nl. Daar deel ik in de breedte heel veel kennis en dan zie ik wel wie daarop af komen. Het doel is dus: zoveel mogelijk traffic genereren via zoekmachines (Google, YouTube, Pinterest, etc.) en dan segmenteren. Dus gebaseerd op categorieën help ik verschillende groepen met hun specifieke problemen.

De twee sleutelvragen bij het kiezen van je niche zijn eigenlijk:

  • Met wie werk je het liefst? Wie is jouw ideale klant?
  • Welk probleem kun je hen helpen oplossen?

Mijn advies aan jou is dat je gewoon die knoop moet gaan doorhakken, wetende dat je altijd nog kunt veranderen. Een handig hulpmiddel die jou hierbij gaat helpen is dit boek:

Gevraagd worden

Gevraagd worden’ gaat ervoor zorgen dat jij na het volgen van de 10 stappen gewoon véél minder aan marketing hoeft te gaan doen omdat je simpelweg gebeld wordt door je klanten. In dit boek vind je naast de theorie en het stappenplan ook reflectievragen en interviews met 10 experts die veel gevraagd worden waaronder: Jos Burgers, Nisandeh Neta, en Remco Claassen.

Geïnspireerd? Reageer en word beloond met...:

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op dit blog.
Deel hieronder wat je grootste inzicht is.
Reageer je voor het eerst?
Dan krijg je het ebook 'Een ebook maken in 2 uur' t.w.v. €20,- als dank voor jouw bijdrage!

Heb je al eens gereageerd op een ander blog?
Dan weet je wat je nog meer kunt krijgen...

Maar ik heb nog iets tofs… Hieronder vind je nog een gratis training van 20 minuten waarin we nog dieper op de materie van niches en gevraagd worden ingaan.

Over de auteur

Voor mij betekent het gelukkig zijn, zakelijk en privé.
Mijn online succes maakt dat ik kan werken waar, wanneer en met wie ik wil.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>