Meer views op YouTube krijgen – De 5 gouden sleutels.

Meer views op je video's krijgen.

In deze video/blog leg ik uit hoe je meer views krijgt op je video's en hoe je dus zichtbaarder wordt. De video die we hiervoor als voorbeeld pakken is een 101werkvormen video van mij uit 2014, de 'traffic jam'.

5 gouden sleutels voor meer views op YouTube.

Sleutel 1: Content is zoekbaar

Youtube is net als Google een zoekmachine. Dus je moet ook in je Youtube video's SEO toe gaan passen. Als jij een video hebt gemaakt waarin je mensen helpt beter in hun kracht te komen, dan moet je die video niet de titel geven: 'Beter in je kracht komen' want daar zoeken mensen niet op. Die mensen zoeken juist op hun probleem, bijvoorbeeld: onzekerheid. Dan denk je misschien: "Ja, maar er zijn heel veel verschillende problemen die mijn klanten hebben en die termen brengen heel veel concurrentie met zich me, heel veel mensen maken video's met de term 'onzekerheid". Dat moet je het volgende doen...

Het werkt precies hetzelfde als met een blog. Je moet opzoek gaan naar 'laaghangend SEO fruit'. Oftewel, zoekwoorden waar veel op gezocht wordt en een relatief lage concurrentie hebben. Hoe je dat doet heb ik in een vorig blog al een keer behandeld. Die kan je hier vinden. Lees eerst deze blog helemaal af voordat je die gaat lezen.


Sleutel 2: Je content is 'goed' en wordt aanbevolen in playlists van anderen.

Dat je content 'goed' moet zijn spreek voor zich. Maar met 'goed' bedoel ik 2 dingen.

  1. De kijkersloyaliteit moet hoog zijn.
  2. Je wilt jouw video's terugvinden in de playlists van anderen.

De kijkersloyaliteit van je video's kan je terugvinden in YouTube analytics. Die geeft weer hoe lang jouw video gemiddeld bekeken wordt en wanneer men wegklikt. Je wilt uiteraard dat jouw video zo lang mogelijk bekeken wordt, dit wordt gewaardeerd door YouTube. Mijn 'Traffic jam' video heeft een kijkersloyaliteit van 38%. Dit kan hoger, maar het aantal views kan ook liggen aan het feit dat er gewoon geen betere video's zijn op dit onderwerp. Dus wees natuurlijk ook onderscheidend is mijn tip.

Kijkersloyaliteit

Als je content 'goed' bevonden wordt dan gaan andere mensen jouw video's toevoegen in hun playlists. YouTube waardeert die video dan hoger en laat hem beter gevonden worden.

Meer views


Sleutel 3: SEO optimalisatie leidt tot meer views.

We hadden het in sleutel 1 al even over SEO en waarom je dat moet toepassen. Nu gaan we echt kijken naar hoe ik mijn 'Traffic jam' video heb geoptimaliseerd.

Stap 1: De titel en beschrijving

YouTube moet snappen waar de video over gaat. Vandaar dat ik de video niet alleen 'Traffic jam' heb genoemd. Maar 'Teambuilding activity: Traffic jam game and how to play and how to solve it'. Je wilt zo specifiek mogelijk zijn hierin.

Ook in de beschrijving wil je YouTube duidelijk maken waar de video over gaat. Naast dat je gewoon een stukje kan schrijven kan je ook tags toevoegen aan je video's.

SEO titel


Stap 2: Hoofdstukken gebruiken = meer views

Wat YouTube ook erg is gaan waarderen zijn hoofdstukken. Als jij een video maakt over hoe mensen beter in hun kracht kunnen komen, kun je deze hoofdstukken misschien gebruiken om alle problemen die mensen kunnen hebben te benoemen.

De hoofdstukken maak je heel simpel aan. Door gewoon in de beschrijving eerst het tijdstip te melden en dan de titel van het hoofdstuk. Let wel, je moet altijd beginnen met 0:00. Anders snapt YouTube het niet. 

Voorbeeld van een 'beleggen in crypto' video:

0:00 Intro

2:34 Crypto platform kiezen

5:44 Wanneer kopen, wanneer verkopen?

Enzovoort. 

Hoofdstukken views

Sleutel 4: Ondertiteling

Eén van de redenen dat mijn 'Traffic jam' video zoveel views kreeg was omdat de titel en de beschrijving in het Engels waren, daarom kreeg ik heel veel views vanuit het buitenland, ondanks de video zelf in het Nederlands is. Vandaar dat ik ondertiteling toegevoegd heb, zodat die mensen uit het buitenland weten waar de video over gaat dacht ik.

En dat zorgde ervoor dat mensen langer bleven kijken en de kijkersloyaliteit dus omhoog ging.

Ondertiteling


Sleutel 5: De thumbnail 

Oftewel, het plaatje waar je op drukt in de zoekresultaten. Mensen klikken gewoon sneller door om een video met een thumbnail dan video's zonder thumbnail. Zie het voorbeeld hieronder.

Deze jongen heeft de helft zoveel views als ik, terwijl hij zelfs nog Engels spreekt. 

YouTube kan dit plaatje ook lezen. Dus het is in jouw belang om ook hier jouw zoekterm terug te laten komen. Ik heb zelf gekozen voor 'Traffic jam' het grootst en 'How to solve this teambuilding activity' als ondertitel. Natuurlijk creëert dit ook meer nieuwsgierigheid bij de kijker.

Thumbnail views


Als je deze 5 sleutels aanhoudt dan kan het niet anders dat jouw views snel de lucht in zullen schieten.

En meer views = meer zichtbaarheid = meer klandizie

Ik ben heel benieuwd naar je reactie!

1. Wat is je grootste les uit dit blog?
2. Misschien heb je nog een aanvulling...
3. Misschien heb je een vraag, stel hem gerust...
Reageer je voor het eerst?
Dan krijg je het ebook 'Een ebook maken in 2 uur' t.w.v. €20,- als dank voor jouw bijdrage!
(en check daarna gelijk welke cadeaus je nog meer krijgt.

Ebook

Warme groet,
Hugo Bakker


Over de auteur

Voor mij betekent het gelukkig zijn, zakelijk en privé.
Mijn online succes maakt dat ik kan werken waar, wanneer en met wie ik wil.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>