Waarom dikke ebooks niet werken (en wat wél werkt om je mailinglijst te bouwen)

Je mailinglijst bouwen

Ik zal nooit vergeten dat Astrid mij belde en vroeg of ik gek geworden was.
Ik snapte haar niet...

Ze zei dat ze net mijn ebook had gedownload.
Het fysieke boek 'Gevraagd worden' gaf ik toen nog weg als ebook.

Ze vroeg zich af waarom ik zo'n dik ebook had gemaakt...

180 pagina's, daar heb ik geen tijd voor!!

Astrid

Het zal je misschien verbazen, maar het is echt waar.
Mensen lezen graag boeken.

Fysieke boeken of ebooks op een e-reader.
Maar gratis ebooks?

Dikke ebooks worden niet gelezen!

Zonde van je tijd dus om dikke ebooks te maken!

Sinds 2011 heb ik zo'n 101 verschillende ebooks, stappenplannen en checklists gemaakt.

De één werkte beter als de ander.
Soms hoefde ik alleen maar de titel te veranderen.
Hoe kon dat?

Wat wordt wél gelezen?

Dikke ebooks werken dus niet...
Maar mijn ebook met 66 energizers wordt uitgeprint en in een tas meegenomen naar de training.


Dit is de basisregel:

Het moet tijd besparen of gemak opleveren!

Astrid

Je zou ook kunnen zeggen:
Jouw digitale weggever moet in 5 minuten 'geconsumeerd' kunnen worden.

Of, zoals de 66 energizers, meegenomen en erbij gepakt kunnen worden wanneer het nodig is.

Het moet makkelijk te begrijpen zijn, niet teveel tekst, niet teveel moeilijke woorden, niet teveel poespas.

Het moet MIJN PROBLEEM oplossen.
Het moet Mij helpen!

Welke 3 type digitale weggevers werken wél?

Nu je weet wat de basisregel is dan kun je rondkijken op het internet en zien wat werkt.

Kies bij het maken van jouw digitale weggever uit één van deze 3 typen:

1. Checklists, stappenplannen, scripts

Een checklist geeft gemak omdat je af kunt vinken wat je al klaar hebt.
Een voorbeeld van een knaller van een hit die ik ooit in 2015 maakte bestond slechts uit 1 A4'tje...

Ja, hij is hier nog te downloaden.

Om eerlijk te zijn haal ik stappenplannen en checklists vaak door elkaar.
Of anders gezegd; ik maak een pdf met een stappenplan én een checklist.
Zo werd ook de checklist voor het maken van een online training een hit.
Iedereen wilde het hebben!

Het werkt zo goed omdat je het uit kunt printen, af kunt vinken en zien waar jij nu staat.
Het is duidelijk voor wie het is en welk probleem opgelost wordt.

2. Content uitbreiding

Wanneer je een blog schrijft met 7 tips om... en onderaan dat blog staan nog 21 tips over datzelfde onderwerp, dan noem je dat 'content uitbreiding'.

Zo zou je bijvoorbeeld een website vol blogs over recepten kunnen maken en onder elk recept een ebook aanbieden met 101 recepten.

Waarom werkt dit zo goed?
Omdat je EERST iets geeft zonder iets terug te vragen en dan pas iets aanbiedt wat daar naadloos op aansluit.

Kijk even mee naar 101werkvormen.
Je vindt hier kennismakers, energizers en allerlei andere werkvormen.
De meesten komen op de website door op 'energizers' of 'teambuilding spellen' te Googelen.
Dat weet ik omdat ik dat onderzocht heb.

Zo veranderde ik de titel van mijn content uitbreidings ebook.
Het was eerst: 101 werkvormen
Het werd: 33 energizers

Wat denk je?
Ik gaf minder weg en er waren MEER mensen die het ebook wilden hebben.
Simpelweg omdat het beter aansloot op...

Later ontdekte ik dat men OOK via 'teambuilding spellen/activiteiten' binnenkwam en heb ik er 66 energizers & teambuilding werkvormen van gemaakt.

Kijk, zelfs tijdens Corona groeide deze lijst helemaal vanzelf (klik op afbeelding voor vergroting).

3. Testjes werken het allerbeste!

Zelf deed ik laatst ook een testje om te ontdekken wat voor type ik ben... (ja, ook op mijn 51e blijf ik op zoek naar mezelf, haha).

Mensen vinden het leuk om te ontdekken...
De interactie opzoeken is wat werkt.

Het mooiste voorbeeld dat ik ken is van Suze.
Het gaat over geld archetypes.
Je ontdekt welk type het meest bij jou past.

Suze heeft hier konijnen, honden en poezen bij bedacht.
Het systeem werkt fantastisch!
Afhankelijk van de uitkomst krijg je een video dat helemaal past bij hoe jij de test ingevuld hebt.
Als klap op de vuurpijl krijg je daarna ook nog eens een op maat gemaakt aanbod.
Je moet de test maar eens doen op haar website.
Om zoiets te maken is wel even iets voor gevorderden hoor...
Suze heeft dat uitbesteed.

Aan de slag met je digitale weggever!

Ik voel dat je er zin  in krijgt.., klopt dat?
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je niet weet waar te beginnen.
Nou, heel simpel, bij het maken van een dun ebook, een eenvoudig stappenplan of een checklist.

Laat me weten wat voor weggever jij gaat maken.
Als je hieronder een reactie achterlaat dan krijg je van mij een ebook over het maken van een ebook in 2 uur ;).

Ebook

Over de auteur

Voor mij betekent het gelukkig zijn, zakelijk en privé.
Mijn online succes maakt dat ik kan werken waar, wanneer en met wie ik wil.

  • marjan heidekamp schreef:

    ik ga een ebook maken over het vinden van innerlijke rust… in maximaal 7 stappen.. hoe mooi is dat..!?

    • Hugo Bakker schreef:

      Heel mooi is dat!
      En kan in 2 uur klaar zijn…
      Succes!

    • Gerdy Heek schreef:

      Marjan, ik zou van 7 stappen in de stress schieten .

      Ik zou eerder 7 manieren om in 5 minuten meer innerlijke rust te vinden downloaden- dan kan ik er eentje uitpikken.

  • Marjolein van der Kruk schreef:

    Ik ga een ebook maken over hoe je om kunt gaan met je inner criticus en in verbinding kan komen met je innerlijke beste vriend om zo meer in je kracht te staan in het leven.

    • Hugo Bakker schreef:

      Super!
      En goed om te benoemen wat het kost als je dat niet doet.

  • Evelien schreef:

    Ik wil wel graag een test ontwikkelen als die het beste werkt volgens jou. Nu nog uitzoeken hoe ik die kan maken of laten maken.

    • Hugo Bakker schreef:

      Ja super!
      Zelf heb ik een tool binnen mijn website (via Thrive).
      Maar je kunt ook via Google Forms of een andere tool zoals https://www.jotform.com/nl/.
      Succes!

  • Esther schreef:

    Ik ga een e-book(je) maken met tips om in de hectiek van alledag meer tijd voor jezelf te vinden / maken. Zodat je toekomt aan jezelf en niet alleen maar aan het rennen bent voor (door) anderen.

    • Hugo Bakker schreef:

      Ok, dat klinkt als nuttig voor veel mensen.
      Wil je nog nadenken voor wie het precies is?
      En wil je het zo benoemen en verpakken dat het mij GEMAK oplevert (het moet niet NOG meer stress opleveren).
      Succes, liefdogeloze groet, Hugo

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >